Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı,nda öğrencinin öğrenme sürecine aktif katılımının sağlandığı; öğrenme etkinliği sürecinin sonunda bir ürün veya performans ortaya koyduğu; öğretmen rehberliğinde araştırma, sorgulama, problem çözme, karar verme ve uygulama süreçlerini
içeren etkinliklerle öğrendiği; proje tabanlı, araştırma ve sorgulamaya
dayalı bir öğrenme öğretme yaklaşımı benimsenmiştir.
Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı öğrenme alanı yaklaşımına göre oluşturulmuştur. Bu öğrenme alanları “Teknoloji ve Tasarımın Temelleri”, “Tasarım Süreci ve Tanıtım”, “Yapılı Çevre ve Ürün”, “İhtiyaçlar ve Yenilikçilik” ile “Tasarım ve Teknolojik Çözüm”
olarak belirlenmiştir. Programın öğrenme alanları ve üniteler
bir hiyerarşi izlenerek yapılandırılmıştır. Öğretim Programı içinde yer
alan kazanımlar öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor
özellikleri göz önüne alınarak hazırlanmıştır.
Öğretim programında öğrenme alanları teknoloji ve tasarım kavramlarını, ilkelerini, oluşturma basamaklarını, hayat içindeki yerini ve diğer alanlarla ilişkisini de kapsayacak şekilde düzenlenmiştir. Yedinci ve sekizinci sınıflarda öğrenme alanları aynı olmasına rağmen sınıf düzeyine göre
üniteler ve kazanımlar değişmektedir. Hem yedinci sınıfta hem de
sekizinci sınıfta yer alan kazanımlar sarmal, birbirini tamamlayacak
şekilde hazırlanmıştır.
Öğretim programında, yedinci sınıfı tamamlayan öğrencilerin teknoloji ve tasarımın temellerini öğrenmeleri ve çevrelerindeki teknoloji ve tasarım ürünlerini eleştirel bir bakış
açısıyla değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir. Sekizinci sınıfı
tamamlayan öğrencilerin ise teknoloji ve tasarımla ilgili daha kapsamlı
öğrenmeler gerçekleştirerek günlük hayatta karşılaştıkları problemlere
yaratıcı çözümler üretmeleri beklenmektedir. Örneğin yedinci sınıfta “Bilgisayar Destekli Tasarım”
ünitesinde iki boyutlu tasarım uygulamaları hazırlanması planlanmışken
sekizinci sınıfta aynı ünitede, üç boyutlu tasarım uygulamalarının
yapılması planlanmıştır. Her iki sınıf düzeyinde de Öğretim Programı
hazırlanırken basitten karmaşığa öğretim ilkesi benimsenmiştir.
Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programının sınıf düzeyi, öğrenme alanları, ünite başlıkları, kazanım sayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
Ünitelerin girişinde, ulaşılması hedeflenen kazanımlar genel olarak ifade edilmiş ve belirli bir numaralama sistemiyle belirtilmiştir. Aşağıdaki şekil bu numaralama sistemini açıklamaktadır. Ayrıca kazanımların sınıf düzeyine ilişkin kapsamını belirlemek ve kazanımlarla ilgili uyarı
yapmak için gerek duyulan yerlerde açıklamalar yer almaktadır.
16 Eylül 2017 Cumartesi